Ako predchádzať bolestiam chrbtice?

Bolesti chrbtice

V dnešnej dobre vyše 60% populácie trpí bolesťami chrbtice.Tieto bolesti zaraďujeme do tzv. vertebrogénnych ochoreni. Častokrát sú tieto bolesti nazývane aj ako civilizačné ochorenie. Príčiny vzniku bolestí sú rôzne. Najčastejšie vsak vznikajú ako následok:

• sedavé zamestanie: celé dni presedíme pri počítači v jednej polohe. Častokrát sedíme na tvrdých a nepohodlných stoličkách v neprirodzenom sede. Zhrbený s predsunutou hlavou a pohľadom upreným na monitor, ktorý je nesprávne umiestnený. Takto strávime denne približne 8 hodín.
  • manuálna práca: dlhodobé státie v práci, či zdvíhanie ťažkých bremien menia statické a funkčné zaťaženie celého svalového aparátu. To následne vedie k nesprávnemu a nerovnomernému zaťažovaniu chrbtice a následným bolestiam. Častokrát sa stáva, že práve pri zdvíhani bremien s preklonom nás “ sekne v krížoch”
  • stres: každodenný stres z práce, domácich povinností a ďaľších existenčných faktorov nám prispievajú ku kŕčom kostrového svalstva a bolestiam dolných končatín. Počas stresu dochádza k výmene magnéziových a vápnikových iónov. Taktiež vzniká svalové napätie v oblasti krku a šuje čo spôsobuje bolestihlavy a migrény.
  • nesprávne držanie tela: držanie tela či už v statike, alebo dynamike nám ovplivňuje vzájomná spolupráca svalov tzv. svalové zreťazenie. Nesprávne každodenné navýky a stereotypy vedú k narušeniu tejto spolupráce. Telo aby sa bránilo si hľadá alternatívne možnosti a tak dochádza k oslabeniu a preťažovaniu určitých svalových partíí.
  • pohybová aktivita: pre organizmus je pohybová aktivita nesmierne dôležitá. Ľudia so sedavým zamestaním by mali zbať o zvýšenie svojej pohybovej aktivity čím sa odplavuje aj každodenný stres z práce. Naopak príliž veľa pohybovej aktivity môže viesť k nadmernému zaťažovaniu organizmu.
  • degeneratívne zmeny
  • úrazy
  • obezita a mnoho ďalších faktorov

Čo je bolesť?

Bolesť je len obranný faktor. Je to spôsob nášho tela ako nám dať jasne najavo, že niečo nieje v poriadku. Ak sa objaví bolesť väčšinou má telo už dosť a dá nám varovný signál aby sme sa zastavili a začali hľadať v čom vzniká problém. Väčšina ľudskej populácie na prvé varovné signály reaguje iba tabletkami proti bolesti. Tie nám však pomôže len na určitý čas a bolesť sa vráti. Je to preto, lebo lieky problém neriešia iba potlačia následok, ktorým je práve bolesť. Čo ak bolesť chrbtice či už zo sedavého zamestania, alebo každodenného státia a manuálnej práce neustupuje ani po tabletkách? Vtedy treba vyhľadať odbornú pomoc?

Príznaky bolesti chrbtice

• akútne bolesti chrbtice
  • chronické bolesti chrbtice
  • cervikokranialny syndróm
  • cervikobrachialny syndróm
  • lumboischiadický syndróm
  • skoliózy
  • osteoporóza
  • akútne lumbago
  • chronické bolesti driekovej oblasti a bedier

Tieto všetky diagnózy sú spojené s bolesťami chrbtice

Diagnostika bolesti chrbtice

Diagnostika prebieha pomocou ortopedicko- rehabilitačného vyšetrenia. Zisťuje sa statické a dynamické zaťaženie chrbtice. Ak je nutné využívú sa aj zobrazovacie metódy ako je rongenu, magnetickej rezonancie alebo CT.

Terapia bolesti chrbtice

Liečba bolesti závisí od diagnózy, ktorú určí ortopéd, alebo vyškolený fyzioterapeut. Je nesmierne dôležité určiť správnu diagnózu. Ak ide o akútnu bolesť je vhodá fyzikálna terapia ako je elektroliečba, terapia teplom či masáž. Ak sa jedná o zápalový proces sú nutné nasadiť protizápalové lieky či obstrek. Najdôležitejšiou zložkou komplexnej terapie je liečba bohybom. Po zlepšení stavu fyzioterpauet určí správnu metódu. Dĺžka terapie závisí od zdravotného stavu a je prísne individuálna.

Ako predchádzať bolestiam chrbtice

• dôležitá je škola chrbta
  • pravidelná pohybová aktivita
  • rozloženie nákupu do oboch rúk